torsdag 22. juni 2017

Hvordan etablere seg som ny naturmedisinsk aromaterapeut?


Jeg er så glad, for jeg har nettopp undervist elevene på Norsk aromaterapi skole om klinikkpraksis, etablering av egen bedrift og markedsføring. 

Som hjelpemiddel, lagde jeg en Prezi med nyttige lenker, som utgangspunkt for å finne frem i "need to know" og "nice to know" når man etablerer egen praksis. 

Norge trenger flere naturmedisnske aromaterapeuter, som kan tilby denne fantastiske behandlingsformen. 
Det er verdifullt for meg å kunne bidra!





Overveldet.. 

Legevernonika. Liten, med mange helbredelsespotensialer.
Det er mange ting å tenke på når man starter for seg selv, og det er lett å bli overveldet av lover, retningslinjer, skatt, moms, og alt som følger med. For ikke å snakke om det strenge regelverket for markedsføring av alternativ behandling. -Ja for fremdeles regnes naturmedisin som en alternativ behandlingsform, selv om denne behandlingsformen kanskje er en av de eldste vi har. 


Snu begrensningene til din fordel.

Det er nyttig å tenke på at lovverket er satt for å ivareta våre kunder. Gjennom en etisk forsvarlig praksis og et vist ordvalg i markedsføring av våre tjenester, kan vi bruke lovverket til å vise vår profesjonalitet.  Gjennom aktivitet i fagforeningene, enten det er NNH eller NLH, kan vi arbeide politisk for å påvirke lovgivningen til å etter hvert kunne gi oss større handlingsrom. Når vi samarbeider, bli sterke. Jeg har også stor tro på tverrfaglig samarbeid, naturterapeuter imellom og mellom naturterapeuter og skolemedisin. 
Hva vil vi? Jeg tror at dersom du spør en hvilket som helst person som jobber med mennesker om hva hen ønsker med sitt arbeid, tror jeg svaret er klart: Det beste for våre kunder, og å bidra til et fritt, godt og trygt helsetilbud. Å styrke den enkeltes helse, slik at de kan skinne i sitt liv. 




Å være synlig.

Mange naturterapeuter synes det er skummelt å markedsføre seg. Men.. tenk litt etter: 
Hva er det du gjør når du skal finne noe, eller finne ut av noe?    ... ? 
De aller fleste bruker internett, eller ringer en venn. Som terapeuter som tilbyr en tjeneste, mener jeg vi må være synlige der folk er. Nå for tiden er det sosiale medier. I gamle dager var det i avisen og på torget. I fremtiden...? Hvem vet. -Men vi må være der folk er. Husk at det er ikke deg privat du skal markedsføre. Du skal markedsføre den tjenesten du tilbyr, faget ditt, det du står for og brenner for. Når vi kan skille mellom privat, personlig og profesjonell, blir det også lettere å markedsføre oss.





Husk lidenskapen og din intensjon! 

Knoppene blomstrer når tida er inne.
Alle frø trenger tilrettelegging, ivaretakelse og og kontinuerlig omsorg for å vokse seg store og sterke. Slik er det også når vi etablerer oss som terapeuter. Det er viktig å tenke på at det tar tid å bygge en praksis. Gi ikke opp etter noen måneder eller et år.! Kanskje skal du jobbe deltid i begynnelser og utvide etter hvert? Kanskje trenger du å tenke litt bredere i etableringen i din business. 

Det tar tid å spire. "Alt må ha si tid. Ein kan ikkje dra i ei spire for å få til å vekse fortare" Sier Jan Magnus Bruheim. -Men i etableringen av en business, kan vi sørge for godt jordsmonn og gode vekstforhold, som gjør at vi kan styrke og tilrettelegge for veksten. Med et kontinuerlig og fokusert arbeid vil du kunne blomstre! Husk lidenskapen din, hvorfor du elsker faget ditt og hva som er din intensjon. Hold fokus på det. Pust. Når utfordringene kommer, så ta en ting av gangen. Du finner ut av det. -Og husk, man kan alltid gjøre som i de gamle spørrekonkurransene: Ring en venn! Bruk ditt faglige nettverk og bruk fagorganisasjonene din. Smi mens jernet er varmt! Nå er det bare å sette igang!

Lykke til!
Hilsen Viviann Alexandra Knutsen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du spørsmål eller kommentarer, blir jeg glad for dine tilbakemeldinger.